۱۳۹۱ آبان ۶, شنبه

صحنه هایی که هیچگاه از یادمان نمی رود



پرده اول- بعد از کودتای انتخاباتی 88 و برخورد شدید نیروهای امنیتی و نظامی با مردم معترض،  یکی از نکته هایی که از دید چماقداران حکومتی مغفول ماند انعکاس و روایت پیوسته این جنایات در روزها و ماهها و شاید سالهای بعد است. انتشار ویدئو های کشته و زخمی شدن مردم معترض در آن روزها بارها و بارها دیده شد و نقش مهمی در شفاف سازی روند کودتا ایفا نمود. نقش شهروند خبرنگار در اطلاع رسانی آن روزها بسیار برجسته است.


پرده دوم- یکی از مشکلات جامعه ما عدم داشتن حافظه تاریخی در بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی است، شاید بتوان این موضوع را به جوادث بعد از انتخابات 88 نیز تعمیم داد، بعد از گذشت ماهها از تجمعات خیابانی کم کم ویدئو ها و تصاویر جنایات صورت گرفته در فضای مجازی کمرنگ شد. بسیاری از ویدئو ها و تصاویر یا از سایت های اطلاع رسانی به دلیل بسته شدن سایت حذف گردید و یا گزارش های منفی نیروهای سایبری امنیتی باعث غیر قابل دسترس بودن ویدئو ها در یوتیوب و فضای اشتراک مجازی شد که البته مشکل فیلترینگ فله این موضوع را حاد تر کرده است.

پرده سوم- هم اکنون با گذشت حدود سه سال از آن جنایات، جستجوی ویدئو ها و تصاویر آن روزها بسیار و بسیار مشکل شده است و این موضوع در کنار عدم وجود بانک اطلاعاتی منسجم برای جمع آوری این برگ از تاریخ ایران، باعث بروز همان مشکل همیشگی عدم داشتن حافظه تاریخی برای مخاطبان شده است. وقتی دسترسی به منبع اطلاعاتی سخت گردد، مطمئنا تعداد نفراتی که به آن موضوع دسترسی پیدا خواهند کرد کمتر و کمتر می شود.


پرده چهارم- وقتی صحبت از دفاع احمدی نژاد از حقوق اساسی ملت می شود و یا صحبت از انتخابات آینده توسط شخص خامنه ای، برای مخاطبینی که آن روزها را دیده اند شاید ناخوداگاه آن صحنه ها تداعی گردد. بررسی فضای اینترنت و فیسبوک و شبکه های اجتماعی نشان می دهد که متاسفانه بر ذهن بسیاری از مخاطبین این اخبار، فضای دیگری حاکم است و شاید این ضعف عدم یادآوری و دیده شدن این جنایات اینجا خود را بیشتر نشان میدهد.

پرده آخر- به زعم نویسنده چاره مواجهه با عدم داشتن حافظه تاریخی، تکرار و به روز آوری در حد معقول آن رویداد ها و جنایات است، و چاره عدم دسترسی به فیلم ها و تصاویر بازنشر آنها در فضای مجازی است. گسترش آگاهی عمومی شاید با بازنشر این برگ مهم تاریخ ایران محقق گردد.

فیلم زیر یکی فیلم های تاثیر گذار در مورد شلیک با اسلحه های مختلف به مردم معترض است که بصورت بازنشر از شبکه یوتیوب TheIranreporter بر روی فضای گسترش آگاهی در یوتیوب آپلود شده است.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر