۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

مرد بصیرت یا بنده قدرت/ بازخوانی اظهارات مصباح یزدی

محمد تقی مصباح یزدی


[برای مرور اخبار و یادداشت ها در صفحه گسترش آگاهی عضو شوید]


متن یادداشت:















1- ارتباط نزدیک مصباح یزدی با رهبری

بدون شک محمد تقی مصباح یزدی یکی از تاثیر گذارترین و با نفوذترین روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران است. "موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی" که زیر نظر او اداره می گردد از معدود نهادهایی است که بودجه سنگین آن به صورت مستقیم از طریق رهبری تامین می گردد. روابط نزدیک رهبری و مصباح یزدی در اظهار نظرش در بازدیدی که بهمن ماه 89 در منزل مصباح یزدی صورت گرفت قابل مشاهده است.

اظهارات سید علی خامنه ای در مورد مصباح یزدی بهمن ماه 89: اینجا

بنده هم به سهم خودم قدر آقاي مصباح را مي‌دانم. واقعا مي‌دانم كه ايشان در كشور و براي اسلام چه وزنه‌اي هستند و حقا و انصافا ما امروز نظير ايشان را – حالا به اين تعبير بگوييم – خيلي نادر نظير آقاي مصباح ممكن است وجود داشته باشد با اين وزانت علمي و عمق علمي و احاطه و وسعت و با اين آگاهي و بينش و صفا.
اين سه جهت در ايشان جمع است؛ هم علم، هم بصيرت به معناي حقيقي كلمه و هم صفا. اين سه تا با هم در وجود ايشان خيلي ارزشمند است. خداوند متعال انشاء ‌الله وجود ايشان را براي ما و انقلاب محفوظ بدارد و وجود ايشان را سالم بدارد تا همه بتوانند از بركات ايشان استفاده نمايند. خداوند كسان ايشان را، آقازاده‌هاي ايشان، همسر محترم، عروس‌ها و دامادها همه را مشمول لطف و هدايت خودش قرار دهد.
دیدار رهبری از منزل مصباح یزدی

همزمان با تاییدات رهبری، حمایت نهاد های امنیتی نظامی و رسانه ای از او نشان از قدرت گرفتن بیش از پیش او در عرصه سیاسی کشور دارد. تا جایی که حجت الاسلام مصباح یزدی سالهای نه چندان دور امروز در رسانه های وابسته به حکومت علامه مصباح یزدی لقب گرفته است. سخنرانی های متعدد او در جمع نیروهای نظامی و شبه نظامی، رابطه نزدیک او و این نهاد ها را نشان می دهد.

2- بصیرت مصباح یزدی در قبال احمدی نژاد

بازخوانی اظهارات مصباح یزدی در مورد احمدی نژاد و دولت او بسیار جالب است. در مرداد سال 88 و بعد از کودتای انتخاباتی اوج حمایت های مصباح یزذی از احمدی نژاد صورت پذیرفت. تا جایی که اظهارات بی سابقه او در مورد اطاعت از رئیس جمهور منتشر شد. 


حمایت های مصباح یزذی از احمدی نژاد


مصباح یزدی: اطاعت از رئیس جمهور، اطاعت از خداست (اینجا)- مرداد 88

اظهارات او با تحسین های زیادی از سوی نهاد های امنیتی و نظامی همچون سپاه و بسیج همراه شد و از این اظهارات با نام "بصیرت مصباح" یاد شد. و در اظهارات سید علی خامنه ای در دیدار بهمن ماه 89 با عنوان "بصیرت به معنای حقیقی کلمه" به آن اشاره شد. البته بصیرت ادعایی دیری نپایید و درگیری با احمدی نژاد باعث تغییر شدید دیدگاه او شد.



مصباح یزدی: شخص مسئله دار احمدی نژاد را سحر کرده است.(اینجا)- اردیبهشت 90

استفاده مصباح یزدی از واژه ای چون "سحر" شاید شیوه ای برای پنهان نمودن اشتباه در حمایت قاطع از احمدی نژادی بود که روزگاری حمایت از او و دولتش "بصیرت به معنای حقیقی کلمه" از سوی رهبر نامیده می شد. اظهارات مصباح یزدی در واکنش به مطرح شدن مکتب ایرانی از سوی احمدی نژاد بسیار شدید بود. تا جایی که پایگاه شیعه آنلاین از این سخنرانی با عنوان زیر یاد کرد.


حمله شدید آیت الله مصباح یزدی به احمدی نژاد (اینجا)- اسفند 91


به نظر می رسد با فاصله گرفتن احمدی نژاد از قدرت، بصیرت ادعایی مصباح یزدی به سمت ادبیات دیگری میل می کند که در ادبیات عامه از آن با عنوان "حزب باد" یاد می کنند.

3- بصیرت مصباح یزدی در قبال رهبری

استفاده از تعابیر عجیب برای توصیف مقام رهبر جمهوری اسلامی همواره از شاخصه های سخنرانی های مصباح یزدی است.


بوسه مصباح یزدی بر پای رهبری- فیلم کامل اینجا


«اختیارات ولی فقیه فراتر از آن چیزی است که در قانون اساسی آمده است.»
مصباح یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، ص ۵۸ 
اظهاراتی که حق مردم در انتخاب سرنوشت خود را نیز زیر سوال می برد.

«مردم هیچ مشروعیتی به حکومت فقیه نمی دهند، رای و رضایت آنان باعث به وجود آمدن آن می شو/ با این تحلیل، انتخابات زمینه ای برای کشف رهبری می شود، نه اینکه به او مشروعیت ببخشد.»
مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۲۵

یکی از نشانه‌های رضایت آن حضرت (مهدی) رضایت نایب او یعنی رهبری است.
در دیدار دانش‌آموختگان طرح ولایت، خرداد ۱۳۸۹

در یکی از بی سابقه ترین اظهار نظرها در مورد ولایت فقیه که در سخنرانی ای در فروردین 92 در موسسه تحت امرش ایراد شد، او مخالفت با ولایت فقیه را در حد شرک بالله معرفی می کند. 


مصباح یزدی: طبق فرمایش معصومین(ع)، مخالفت با ولایت فقیه در حد شرک بالله است (اینجا)- فروردین 92




بوسه مصباح یزدی بر پای رهبری- فیلم کامل


اگرچه بیان این سخنان در شروع سال جدید باعث توجه بیشتر به موسسه تحت امر او از سمت رهبری و افزایش کمک های مالی از این طریق می گردد. اما باید دید این "بصیرت ادعایی" که نمودی از آن در دفاع مطلق از احمدی نژاد هم بروز کرده بود و پس از زمان کوتاهی تغییر نمود تا به کی ادامه دارد. شاید پاسخ این سوال را بتوان در اظهارت علی اکبر محتشمی پور در مورد او یافت.

«فکر می‌کنم فرقه مصباحیه که من چند سال است روی آن تاکید می‌کنم، بی‌کار ننشسته است؛ اینها جریانی بسیار خطرناک و خشن هستند که به هیچ کس رحم نمی‌کنند و نه امام را قبول داشته و دارند نه حتی آیت‌ الله خامنه‌ای را و از ایشان پلی ساخته‌اند برای رسیدن به اهدافشان و وقتی به اهدافشان رسیدند ریشه رهبری را هم می‌زنند.» 
علی اکبر محتشمی‌پور در دیدار با سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام، اردیبهشت 1389
البته مصباح یزدی در یکی از معدود سخنرانی های خود مسیر را برای تغییر رویه آینده خود باز نموده است و سخن از صلاحیت وعدم صلاحیت رهبری به میان می آورد. 

«دشمنان چنین وانمود می‌کنند که ولیّ فقیه یعنی دیکتاتوری که هر چه دلش می‌خواهد دستور می‌دهد. امام فرمود اگر ولیّ فقیه مرتکب یک گناه بشود همان وقت از ولایت ساقط شده‌ است. ولایت فقیه فقط مقامی است که باید حکم خدا را درست اجرا کند و اگر از حکم خدا تخلف نماید دیگر صلاحیت ندارد و همان وقت سقوط می‌کند.»
مصباح یزدی، سخنرانی و پرسش و پاسخ در جمع پرسنل کمیته امداد همدان، مهرماه ۱۳۷۹
شاید باید در آینده ای نه چندان دور منتظر تغییر ادبیات او در قبال رهبری باشیم رهبری که با ادعای بصیرت روز به روز مشروعیت و مقبولیت خود را در جامعه از دست داده است و دوری از قدرت راه را برای مواجهه با او در آینده ای نه چندان دور راحت تر می کند.

پایان یادداشت.


گسترش آگاهی راه رسیدن به ایرانی یکپارچه، آباد، آزاد و سرشار از عدالت
[لطفا منتشر نمایید]


----------------------------------------------------------------------------------------- 




۱ نظر:

  1. یقینا تا وقتی مردم ایران روی اسلام تعصب دارند وضع به همین منوال است

    پاسخحذف