۱۳۹۲ فروردین ۹, جمعه

کودتا، تقلب یا مهندسی آراء/ بازخوانی پرونده ای از انتخابات سال 88

کودتا، تقلب یا مهندسی آراء/ بازخوانی پرونده ای از انتخابات سال 88
کودتا، تقلب یا مهندسی آراء/ بازخوانی پرونده ای از انتخابات سال 88



 صفحه گسترش آگاهی در فیسبوک


مقدمه

بررسی انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و اعلام نتایج از سوی نهاد های برگزار کننده در برهه کنونی شاید دارای اولویت به نظر نرسد. اما نگارش این یادداشت برای بازخوانی پرونده کوچکی از تخلفات و تقلب گسترده در انتخاباتی است که با توجه به نحوه برخورد با معترضان و موج زندان، کشتار و شکنجه نام کودتا به خود گرفت.


مقالات و گزارشات زیادی قبلا در باب بررسی این انتخابات ارائه شده است که چکیده ای از آن در لینک زیر در دسترس می باشد.

احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88

موضوع این یادداشت بازخوانی پرونده کوچکی از تقلب است که در حال حاضر در سایت خبرگزاری فارس و پورتال وزارت کشور قابل بررسی و دریافت است. رویکرد رسانه های رسمی به ظاهر ملی حامی اقتدارگرایان در دوران انتخابات 88 در حمایت از کاندیدای مورد نظر رهبری  کاملا مشخص بود. نحوه اطلاع رسانی این رسانه ها در روز 22 خرداد ( روز رای گیری) و روزهای بعد از آن دارای نکاتی است که هماهنگی این رسانه ها را برای ایفای نقش فعال در تقلب و کودتا نشان می دهد.


بررسی روند هماهنگ با کودتای این رسانه ها به دلیل حذف اخبار و غیر فعال نمودن آرشیو آن روزها کار نسبتا مشکلی است. در دقایق و ساعات آغازین شمارش آرا، نتایجی بر روی این خبرگزاری ها از جمله "خبرگزاری فارس" قرار گرفت که با آمار ارائه شده در روزهای بعد توسط وزارت کشور در تناقض بود البته تعداد زیادی از این اخبار بعدا از روی این خبرگزاری حذف گردید. برای دسترسی به آرشیو روز 22 خرداد سال 88 اینجا را کلیک نمایید. آرشیو روز 22 خرداد 88 خبرگزاری فارس


بررسی آراء شهرستان روانسر کرمانشاه


در نمونه ای از این اعلام نتایج، در ساعت 18:31 روز 23 خرداد نتایج قطعی آراء در شهرستان روانسر استان کرمانشاه به نقل از ستاد انتخابات استان کرمانشاه  توسط "خبرگزاری فارس" به شرح زیر اعلام گردید:

" ‌از مجموع 29 هزار و 686 راي ماخوذه مردم شهرستان روانسر نامزدهاي انتخابات حائز آراي زير شدند: 5- محمود احمدي‌نژاد 8 هزار و 542 راي 6- ميرحسين موسوي 10 هزار و 665 راي 7- مهدي كروبي 10 هزار و 111 راي 8- محسن رضايي 368 راي بدين ترتيب ميرحسين موسوي و مهدي كروبي با اختلاف كم در شهرستان جوانرود از توابع استان كرمانشاه حائز اكثريت آراي مردم اين منطقه شدند."



در اول تیرماه 1388 آراء نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به تفكيك صندوق ها منتشر شد و هم اکنون نیز از طریق لینکهای زیر قابل دریافت است.


لینک در پرتال وزارت کشور: اینجا
لینک در پرتال پایگاه اطلاع رسانی دولت: اینجا

با مراجعه به نتایج استان کرمانشاه و دریافت فایل pdf از اینجا، نتایج حیرت انگیزی برای شهرستان روانسر ارائه شده است. آراء اعلام شده به صورت تفکیکی حاکی از کاهش 9.000 رای مهدی کروبی فقط در یک شهرستان دارد. تغییر آرای شهرستان روانسر شاید نمونه ای از تخلفات و تقلب گسترده ای است که در سال 88 روی داد. آرای به صورت زیر تغییر داده شده است.


تقلب در اعلام نتایج انتخابات سال 88 
بازخوانی پرونده آراء شهرستان روانسر کرمانشاه برگی کوچک از بررسی رویدادهای انتخابات 88 است .این مورد نشان می دهد که تنها در یک شهرستان با تغییر 9.000 رای چگونه تغییر نتایج از آنچه مردم خواستار آن بودند با تقلب صورت پذیرفت.



اعلان رسمی برای تقلب و مهندسی آراء



 همچنین خبرگزاری فارس در ساعت 18:53 روز 22 خرداد 88، در گزارشی تصمیم قطعی برای تقلب و مهندسی آراء را اعلام نمود. در این گزارش آمده بود:

انتخابات در مرحله اول با 60 درصد آراي كانديداي عدالت‌خواه به پايان خواهد رسيد
"بر اساس گزارش‌هاي واصله از مراكز استان‌ها، شهرها و روستاهاي كشور، يكي از كانديداهاي مطرح با پيشي گرفتن از 3 كانديداي ديگر توانسته است تا زمان ارسال اين خبر، حائز اكثريت آراء شود. اين گزارش مي‌افزايد: ميزان آراي اين كانديدا در روستاها و شهرهاي كوچك حدود 85 درصد است كه با احتساب آراي مراكز استان، ميانگين آراي اين كانديدا كه شعار مبارزه با فساد داده است، بيش از 60 درصد است."

انتشار این یادداشت که حتی قبل از پایان رای گیری صورت گرفت، شاید اولین اعلان عمومی کودتا از سمت اقتدارگرایان بود.

بعد از این خبر، نیروهای مختلف این جریان بیشتر از قبل فرصت یافتند تا نسبت به نتایج انتخابات اعلام نظر کنند و نتایج دلخواه خود را به عنوان آراء مردمی نام گذاری نمایند. نمونه ای از این اظهار نظر ها مربوط به "روح الله حسینیان" بود که در آخرین دقایق روز 22 خرداد 88 توسط " خبرگزاری فارس" منتشر شد.


"روح الله حسینیان، نماينده مردم تهران در شوراي اسلامي با اشاره به حضور گسترده مردم در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت:‌ تاكنون محمود احمدي‌نژاد توانسته است 90 تا 95 درصد آراي شمارش شده را به خود اختصاص بدهد."
روح الله حسینیان


گسترش آگاهی راه رسیدن به ایرانی یکپارچه، آباد، آزاد و سرشار از عدالت
[لطفا منتشر نمایید]


----------------------------------------------------------------------------------------- 





۱ نظر: